Hoe hebben jullie het dienstenpatroon en het rooster aangepast?
Gerard: ‘’We hebben ons rooster flink op de schop genomen. Het uitgangspunt was 8-uurs diensten en op basis daarvan zijn we gaan kijken hoe we dit mogelijk konden maken. We hebben nu acht 8-uursdiensten en twee 6-uursdiensten. Daardoor beginnen we ’s ochtends met twee collega’s in plaats van drie. Dat was even wennen, want we waren niet meer om 10 of 11 uur klaar met de ochtendzorg.
We hebben onze zorgtaken anders ingedeeld en geleerd om onze energie beter te verdelen over de dag. Sommige bewoners krijgen nu ontbijt op bed, omdat we ze later helpen. Maar we delen de zorg ook regelmatig in twee delen, zoals eerst wassen en ontbijt geven, en dan halen we de cliënt later uit bed met een tillift.’’
Wat is jouw rol hierin geweest?
‘’Ik heb meegedacht over de voor- en nadelen van de nieuwe diensten. Het betekent namelijk dat ik ook mijn eigen privéleven heb moeten aanpassen en dat is lastig want je doet de dingen al jaren hetzelfde. Hierover heb ik mijn ervaringen gedeeld met collega’s, waarin zij zich herkenden. En door je je bewust te zijn van wat je in je privéleven moet aanpassen, kun je er makkelijker mee omgaan dan wanneer je het je laat overkomen. Het was voor sommigen lastiger dan voor anderen. Voor mij was het maar een halfuurtje verschil, maar voor sommigen wel 2 uur.’’
Hoe bevalt het nu? Hoe reageerden collega’s op de veranderingen?
‘’We zijn blij dat we 8 uur kunnen werken, vooral de Helpenden en Huiskamerassistenten. Ik merk dat het team nu beter draait en verantwoordelijkheid neemt. En er zijn collega’s die meer uren zijn gaan werken, we zetten minder ZZP’ers in en het verzuim lijkt te dalen.’’
Toch zijn nog niet alle collega’s overtuigd. ‘’Dit zijn vooral degenen die niet vanaf het begin mee wilden denken in het proces. We proberen ze de voordelen te laten inzien, zoals meer tijd waarin ze thuis zijn.’’
Hoe reageerden de cliënten en hun naasten?
‘’We hebben geen negatieve signalen gehad. Sommige familie wil dat de cliënt vroeg uit bed geholpen wordt maar er zijn ook genoeg cliënten voor wie dit niet geldt. Zij vinden het prima dat we ze later helpen en vooral dat we rustiger werken. We hebben meer tijd en energie voor de verzorging en daar heeft de bewoner plezier van.’’
Hoe hebben jullie langere diensten gemaakt voor de huiskamerassistenten? Dit is voor veel organisaties vaak een knelpunt.
‘’We hebben gekeken naar de uren die we in konden zetten. Hiermee was het mogelijk om twee diensten van 8 uur en twee van 6 uur te maken. Dit kwam goed uit want een gedeelte van de huiskamerassistenten wilde geen 8 uurs diensten. De uren die zij in de middag werken, worden ook ingezet voor welzijn.
We hebben ook wat taken veranderd. Zo zijn er uren van de zorg naar de schoonmaak gegaan en vullen zij nu het linnengoed en de was aan. We zijn bezig met de toekomst, waarin we verwachten met minder Verzorgende IG te moeten gaan werken.’’
Wat is je advies aan andere organisaties?
‘’Betrek je personeel in de roosterveranderingen en benoem de weerstand. Het blijft een dynamisch proces waarin evaluatie nodig is, zeker ook met de wisselingen van het personeel. Maar vooral is het belangrijk om gewoon te beginnen en het uit te proberen.’’
De HPP-aanpak op roostergebied
We gaan tijdens een HPP-traject gericht aan de slag met plannen en roostering en betrekken medewerkers direct bij het verbeterproces. Onze roosterexpert werkt nauw samen met een betrokkene op het gebied van plannen en roosteren van de organisatie.