“Ik had nooit verwacht dat die gesprekken zoveel zouden opleveren”

Locatiemanager Jacobien van Rijn ging met íedereen het Goede Gesprek aan

Bij Ons Tweede Thuis stoeide locatiemanager Jacobien al geruime tijd met veel verloop en gaten in het rooster. Ze was al een wervingscampagne gestart, scholing van jonge medewerkers stond op de kaart en nu zette ze alles op alles om zoveel mogelijk uit het HPP-traject te halen. Haar grootste troef? Persoonlijke aandacht en verbinding: van de 15 openstaande vacatures zijn er slechts twee over.

In augustus 2022 startte OTT een HPP-traject. De ambitie was: het oplossen van personeelstekorten door contractuitbreiding, hogere medewerkerstevredenheid en een nieuwe manier van denken en doen. In eerste instantie leek er binnen de organisatie niet veel animo te zijn voor contractuitbreiding. “Dat viel tegen ja”, knikt Jacobien. “Maar na de dialoogsessie, waarvoor iedereen was uitgenodigd en voor veel verbinding zorgde, zat ik plotseling al op 19 uur. En na de roostersessie steeg dit nog verder; mensen werden zich meer bewust van de mogelijkheden.” Maar de grootste klap maakte Jacobien met Het Goede Gesprek. “Ik heb nu ruim 80 collega’s gesproken. Met als insteek: ben jij tevreden, dan ben ik dat ook, en zo niet, dan doen we daar graag wat aan. Het bewust kijken naar contracten en roosters heeft inmiddels 72 uur opgeleverd – dat is 2 FTE!”

Ook één uurtje erbij is winst; deze collega’s draaien nu eens per maand een korte weekenddienst extra
Locatiemanager Jacobien van Rijn

Direct vragen loont

“Beloning bleek geen grote prikkel voor contractuitbreiding”, constateerde Jacobien, “Dat komt deels doordat een grote groep tweeverdiener is en deels doordat extra werken voor alleenstaanden onvoldoende opleverde door de gekorte toeslagen. Toch was menigeen verrast over de uitkomst van de WerkUrenBerekenaar; de extra uren bleken meer op te leveren dan gedacht.”

De grootste winst bleek te behalen bij collega’s die vers uit de schoolbanken parttime contracten hadden getekend, omdat de vacatures ‘nu eenmaal parttime waren’. Én bij moeders die ooit minder werkten vanwege de kinderen, maar wier kroost allang met minder zorg toekon. “Ze dachten gewoon niet over hun uren na”, vertelt Jacobien hierover. “Ze kwamen financieel rond. Maar nu ik het zo direct vroeg, bleken ze best meer te willen werken. En ja, soms ‘maar’ een uurtje per week, maar ook dat is winst: die collega’s draaien nu eens per maand een korte weekenddienst extra. Bijkomend voordeel is dat een aantal collega’s aangaf weliswaar niet omhoog te willen, maar wel de hele zomerperiode extra wil werken. Dit hadden we nooit zo vroeg in kaart.”

We combineren nu vijf uur zorg en drie uur kantoorwerk in één dienst
Locatiemanager Jacobien van Rijn

Slim roosteren

Op de locatie van Jacobien heeft bijna de helft een contract van minder dan 24 uur; 37% staat open voor contractuitbreiding, waarvan 11% sowieso. Nu is het zaak om dit het potentieel ook daadwerkelijk te realiseren. Dit vraagt om een kritische blik op de roosters. “Collega’s vertrokken omdat ze elders wel 24 uur in drie dagen konden werken; bij ons moest dat altijd in vier dagen.” De planners zetten zich vanaf het begin van het traject in voor langere diensten en voor clustering van de maandelijkse ‘verplichte’ kantooruren. “In plaats van één keer acht uur op kantoor, combineren we nu bijvoorbeeld vijf uur zorg en drie uur kantoorwerk in één dienst,” licht Jacobien toe. “Ook de mede door mij opgerichte flexpool – dat locatie-overstijgend werken stimuleert – biedt mogelijkheden. Zo kan het een uitkomst zijn voor collega’s die wel meer willen werken, maar dit op hun huidige, pittige groep te zwaar vinden. Die extra uren draaien ze nu elders.”

Alles bij elkaar is Jacobien tevreden. “Ik geloof enorm in de combinatie van een HPP-traject, goede wervingscampagne én scholing van leerlingen en stagiaires. Die mix is superkrachtig en heeft bij ons absoluut zijn vruchten afgeworpen.”

Scroll to top