1.3 Maak je collega’s enthousiast

Je bent inmiddels overtuigd van de voordelen van grotere contracten, zoals meer continuïteit in de zorg, minder afhankelijkheid van PNIL en een betere balans in de teams. Toch zullen er nog mensen binnen je organisatie zijn die twijfels hebben. Dat kan een planner zijn die zich zorgen maakt over het inpassen van grotere contracten in het rooster. Of HR-medewerkers die de werk-privébalans willen bewaken door bijvoorbeeld contracten te beperken tot 28 uur. Het is belangrijk om te voorkomen dat medewerkers die meer uren willen werken, ten onrechte te horen krijgen dat dit niet mogelijk is. 

Binnen je organisatie zul je veel verschillende collega’s moeten overtuigen van de voordelen en haalbaarheid van grotere contracten. Draagvlak creëren is dus essentieel. Hoe zorg je ervoor dat de mensen echt in beweging komen? Op deze pagina vind je alle materialen en tips om draagvlak te creëren en te vergroten. 

Na het doorlopen van deze pagina weet je…

1. Hoe je mensen meekrijgt en hoe je ze betrokken houdt
2. Hoe je de boodschap het best kunt verwoorden
3. Hoe je het onderwerp levend houdt binnen jouw organisatie en verder verspreidt

Actie 1: Stel een overtuigend verhaal op voor zorgmedewerkers en leidinggevenden

Zoals je bij Onderzoek je startpositie hebt gezien, heb je binnen je organisatie meerdere mensen nodig om een cultuurverandering rond grotere contracten te realiseren. Al die mensen hebben hun eigen prioriteiten en belangen. Bedenk daarom goed welk verhaal passend is voor je collega’s. Dat is vaak niet hetzelfde verhaal als je aan de zorgmedewerkers wil vertellen.

Daarnaast kan contractuitbreiding een gevoelig onderwerp zijn. Hoeveel uren iemand werkt raakt immers direct aan zijn of haar persoonlijke situatie. Zo kan een zin als Zorgmedewerkers verleiden om meer uren te werken onbedoeld weerstand oproepen. ‘Zorgmedewerkers een bewuste keuze laten maken over hun contractgrootte’ heeft al een heel ander effect. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de juiste bewoording. 

Een overtuigend veranderverhaal geeft antwoord op de belangrijkste vragen en brengt de nodige nuances goed onder woorden. Download de onderdelen van een goed veranderverhaal en stel het veranderverhaal van jouw zorgorganisatie op.  

Een paar voorbeelden:

Bij zorgmedewerkers is het gunstig als je hun redenen weet om meer uren te werken. Vaak blijkt de belangrijkste reden ‘meer geld kunnen verdienen’. Dit kun je gebruiken om andere medewerkers bewust te maken dat hun collega’s die extra uren hard nodig hebben. En goed nieuws: vaak zien medewerkers ook voordelen voor de organisatie. 

Voor leidinggevenden kan het bijvoorbeeld helpen om door te rekenen wat de extra uren kunnen betekenen voor de PNILinzet. Maar ook door ze te laten inzien hoeveel van hun medewerkers nu al meer uren willen werken.  

Wist je dat?!

‘Meer geld kunnen verdienen’ en ‘plezier in het werk’ zijn de belangrijkste redenen voor medewerkers om meer te willen werken

Bron: Het Potentieel Pakken (2024) – enquêtedata van >7.500 zorgmedewerkers

Actie 2: Maak een communicatieplan

Om grotere contracten te integreren binnen je organisatie moet het thema structureel aandacht krijgenZorg er dus voor dat die aandacht blijvend is en maak samen met de communicatieafdeling een communicatieplan.

Gebruik bijvoorbeeld posters, deel podcasts over het onderwerp, plaats periodieke berichten op intranet, deel succesverhalen in de interne nieuwbrief en maak het een structureel agendapunt bij overleggen. Of zet bijvoorbeeld ambassadeurs in. Dat zijn medewerkers binnen de organisatie die zich volledig inzetten om grotere contracten structureel bespreekbaar te maken en anderen motiveren om grotere contracten mogelijk te maken. 

Wist je dat?!

Slechts 20% van de medewerkers hoort regelmatig binnen de organisatie over het thema grotere contracten

Bron: Het Potentieel Pakken (2024) – enquêtedata van >7.500 zorgmedewerkers

Actie 3: Deel succesverhalen

Geef heel veel voorbeelden om te laten zien dat het kan. Deel dus de succesverhalen die laten zien dat grotere contracten écht mogelijk zijn. Deel bijvoorbeeld het verhaal van een zorgmedewerker die in meerdere teams is gaan werken. Of van een helpende die nu ook 8-uursdiensten maakt, doordat ze zorg in de middag kan oppakken.

Door deze voorbeelden te geven, kun je de mindset van mensen veranderen van kan niet naar hoe wel? Denken in mogelijkheden dus. Deel deze succesverhalen bijvoorbeeld iedere maand in de interne nieuwsbrief (liefst met foto) of bespreek ze in overleggen. 

Je hebt stap 1 ‘Maak grotere contracten een prioriteit’ afgerond!

Je weet nu hoe je je collega’s enthousiast kunt maken én betrokken houdt. Je hebt alle onderdelen van de stap ‘Maak grotere contracten een prioriteit’ doorlopen.

In stap 2 ‘Ga het gesprek aan’ leer je hoe je het gesprek op teamniveau en individueel niveau aangaat met de medewerkers. En je krijgt antwoord op de meestgestelde vragen en tips over hoe je deze informatie makkelijk beschikbaar maakt. Ga verder naar stap 2.

Scroll to top