1.1 Onderzoek je startpositie

Als je in je organisatie aan de slag wil gaan met grotere contracten, kun je opmerkingen verwachten als: ‘De zorgmedewerkers in mijn team willen helemaal geen grotere contracten’ of ‘Op mijn locatie hebben de zorgmedewerkers al grote contracten‘, of ‘Ik speel geen rol bij het mogelijk maken van grotere contracten’. Laat je hier niet door ontmoedigen. Vaak blijkt het toch heel anders te zitten als je er wat dieper in duikt!

Daarom is het belangrijk om voor je organisatie de feiten op tafel te krijgen. Feiten als waar in je organisatie de grootste tekorten zitten, waar het meest wordt uitgegeven aan PNIL (personeel niet in loondienst) en waar de kleinste contracten zijn.  En ook: hoe denken de medewerkers nu echt over een groot contract? En wie spelen er binnen je organisatie allemaal een rol om grotere contracten mogelijk te maken?

Op deze pagina vind je alle materialen en tips om de startpositie van je organisatie in kaart te brengen.

Na het doorlopen van deze pagina weet je…

1. Hoe je kansen binnen je organisatie kunt vaststellen
2. Wie je moet betrekken bij het realiseren van grotere contracten
3. Hoe je een helder overzicht maakt van al je bevindingen

Actie 1: Maak een overzicht van te betrekken collega’s

Om grotere contracten succesvol te implementeren heb je de medewerking van verschillende collega’s nodig. Het kan zijn dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd, zoals het aanpassen van zorgmomenten of het bijstellen van het HR-beleid. Hoewel wij een goed beeld hebben van de betrokken partijen in de meeste organisaties, kan dit binnen jouw organisatie anders zijn.

Download het document Welke collega’s betrekken? om een overzicht te maken van de belangrijkste personen die je nodig hebt om dit project tot een succes te maken.

Tip!

Als je in een grote zorgorganisatie werkt is het handig om klein te beginnen. Bijvoorbeeld op 2-3 locaties, met in totaal 200-300 medewerkers. Houd hierbij ook rekening met het aantal teamleiders dat je moet betrekken, bij voorkeur maximaal 5

Actie 2: Duik in de data

De benodigde informatie, zoals aantallen vacatures en gemiddelde contractgrootte van zorgmedewerkers, ligt vaak verspreid over verschillende afdelingen. Denk bijvoorbeeld aan gegevens van de controller, HR, de planner of de teamleiders. Hierdoor kan het lastig zijn om een compleet en duidelijk overzicht te krijgen. Verzamel informatie zoals: 

  • Het aantal vacatures 
  • De inzet van PNIL 
  • De gemiddelde contractgrootte van zorgmedewerkers, uitgesplitst naar locaties, functies en leeftijdsgroepen 

Zet deze gegevens bij elkaar voor een volledig overzicht. Gebruik hiervoor de downloads; zoals de nulmeting. 

Tip!

Als je vastloopt, vraag dan hulp aan de controller of de afdeling Finance & Control. Zij beschikken vaak over waardevolle informatie.

Actie 3: Bevraag je collega’s

Nu je een overzicht hebt van je speelveld en de benodigde informatie hebt verzameld, is het tijd om te achterhalen hoe de zorgmedewerkers en directe collega’s denken over grotere contracten. Deze inzichten zullen je later helpen om draagvlak te creëren, waar je later in deze module meer over leert. 

Hoe zorgmedewerkers denken over grotere contracten, kun je onderzoeken door enquêtes af te nemen en/of interviews te houden. Betrek niet alleen de zorgmedewerkers, maar ook je directe collega’s binnen verschillende rollen. Zo krijg je een compleet beeld van alle perspectieven in je speelveld.

Gebruik de documenten Enquêtevragen en Voorbeeld interviewvragen om erachter te komen hoe zij over het onderwerp denken en waar zij kansen zien. 

Wist je dat?!

Slechts 21% van de zorgmedewerkers geeft aan dat er in het team over contractuitbreiding gesproken wordt, tegenover 53% van de leidinggevenden.

Bron: Het Potentieel Pakken (2024) – enquêtedata van >7.500 zorgmedewerkers

Actie 4: Maak een overzicht van al je bevindingen 

Het is nu tijd om alle verzamelde informatie samen te voegen in een overzichtelijk rapport. Dit rapport geeft je een compleet beeld van de situatie binnen je organisatie.

Download het voorbeeldrapport om de gegevens in te vullen, of maak je eigen rapport. 

Als je in het rapport ziet hoeveel collega's aangeven meer te willen werken, geeft dat wel echt hoop.
Béathe van den Berghe, projectmanager Thebe

Ga door naar het volgende onderdeel van deze stap!

Je hebt nu een goed beeld van de stand van zaken binnen je organisatie. Je weet waar de kansen voor contractuitbreiding liggen, wie je daarbij moet betrekken en met welke uitdagingen je nog te maken krijgt.  

In het volgende onderdeel leer je hoe je met deze informatie een ambitie bepaalt binnen jouw organisatie met heldere kaders. Ga verder met Bepaal je ambitie en zet kaders. 

Scroll to top